Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Правові позиції Великої Палати Верховного Суду, які скасували попередню судову практику
Щодо оскарження рішень комісії про визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та її вартості |
|
Скасована правова позиція Постанова КЦС ВС від 26.06.2018 у справі №591/5934/16-ц
КЦС ВС у постанові від 26.06.2018 у справі №591/5934/16-ц викладено висновки про застосування норм Правил користування електричною енергією (далі - ПКЕЕ) та Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 04 травня 2006 року N562 (далі - Методика), а саме: - за відсутності спричиненої певним порушенням можливості споживання необлікованої електроенергії визначення її обсягу та вартості є безпідставним, оскільки, як вбачається з назви пункту 1.1 та розділу 2 Методики, вона встановлює порядок для визначення обсягу та вартості саме необлікованої електроенергії. - для правильного застосування цієї санкції самого лише встановлення порушення ПКЕЕ недостатньо, а необхідним є також з`ясування обставин щодо спричинення цим порушенням відповідних наслідків у вигляді можливого чи неможливого споживання споживачем необлікованої електроенергії внаслідок зазначеного порушення.
|
Актуальна правова позиція Постанова ВП ВС від 05.10.2022 у справі №906/513/18.
Велика Палата Верховного Суду відступила від висновків викладених в постанові КЦС ВС від 26.06.2018 у справі №591/5934/16-ц, якими застосування положень Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 04 травня 2006 року N562 (далі - Методика) у разі вчинення порушення Правил користування електричною енергією (далі - ПКЕЕ) поставлено в залежність від встановлення обставин споживання порушником електроенергії поза обліком, та від обґрунтованих цією позицією висновків КГС ВС, викладених у пункті 36 постанови від 12.03.2019 у справі №906/513/18, про те, що з аналізу пунктів 1.1, 1.2 Методики убачається, що Методика встановлює порядок для визначення обсягу та вартості саме необлікованої електроенергії, а тому за відсутності спричиненої певним порушенням можливості споживання необлікованої електроенергії визначення її обсягу та вартості є безпідставним. При цьому Велика Палата Верховного Суду звернула увагу на те, що висновок, зроблений у постанові КЦС ВС від 26.06.2018 у справі №591/5934/16-ц, від якого Велика Палата Верховного Суду відступила, стосувався застосування норм матеріального права, зокрема положень ПКЕЕ та Методики. При застосовані у цій справі норми розділів ПКЕЕ «3.Встановлення та експлуатація засобів обліку і управління електроспоживанням», «6.Розрахунки за користування електричною енергією» та «10.Права, обов`язки та відповідальність споживачів (субспоживачів) електричної енергії», які покладають на споживача обов`язок зі збереження встановлених на його території (у його приміщенні) пломб та визначають порядок дій енергопостачальника у разі виявлення відповідного порушення, відповідно до пунктів 1.1 та 1.2 ПКЕЕ не поширюють свою дію на населення - споживачів електричної енергії - фізичних осіб, які з метою задоволення власних побутових або господарських потреб споживають електричну енергію для потреб електроустановок, що належать їм за ознакою права власності або користування, за винятком електроустановок, які використовуються для здійснення в установленому законодавством порядку підприємницької та/або незалежної професійної діяльності. Велика Палата Верховного Суду звернула увагу на свої висновки, викладені в пунктах 96, 97 постанови від 12.10.2021 у справі №233/2021/19, про те, що процесуальний закон у визначених випадках передбачає необхідність оцінювання правовідносин на предмет подібності. Із цією метою суд насамперед має визначити, які правовідносини є спірними, після чого застосувати змістовий критерій порівняння, а за необхідності - також суб`єктний і об`єктний критерії. З-поміж цих критеріїв змістовий (оцінювання спірних правовідносин за характером урегульованих нормами права та договорами прав і обов`язків сторін спору) є основним, а два інші - додатковими. Висновки, яких дійшла Велика Палата Верховного Суду стосовно тлумачення наведених вище норм матеріального права, надалі матимуть значення для подібних правовідносин, врегульованих цими ж нормами права. Ураховуючи, що у даній справі ТОВ "Малинський спецкар`єр" не виконало передбаченого пунктом 3.3 і підпунктом 26 пункту 10.2 ПКЕЕ обов`язку зі збереження пломби з тавром електропередавальної організації та не зверталось до енергопостачальника з повідомленням про її зрив у порядку, передбаченому абзацом другим пункту 1.2 Методики, Велика Палата Верховного Суду виснувала, що АТ "Житомиробленерго" відповідно до пунктів 6.40, 6.41 ПКЕЕ та підпункту 2 пункту 2.1 Методики підставно нарахувало 363 842,31 грн вартості необлікованої електроенергії. |
Застосування до скаржника санкцій, передбачених пунктом 32.2 статті 32 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» |
|
Скасована правова позиція Постанова Верховного Суду України від 05.07.2017 у справі №760/11577/15-ц
Верховний Суд України у даній постанові зробив висновок, що відповідальність за несвоєчасне виконання платіжних доручень у вигляді пені, яку належить сплатити отримувачу (стягувачу), покладається на юридичну особу, що здійснює обслуговування рахунка платника, тобто «банк платника» в розумінні Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 року (Закон №2346-III).
|
Актуальна правова позиція Постанова ВП ВС від 17.08.2022 у справі №910/10427/19
Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що для вирішення питання щодо можливості застосування до скаржника конкретної санкції з усіх передбачених пунктом 32.2 статті 32 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 року (далі - Закон №2346-III) визначальним є встановлення змісту категорії «банк, що обслуговує отримувача» у цих правовідносинах. Суду дійшов висновку, що у розумінні пункту 32.2 статті 32 Закону №2346-III банк, який обслуговує отримувача - особа, яка надає отримувачу послуги з розрахунково-касового обслуговування на підставі відповідного договору, укладеного між ними. Пункт 1.8 Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 22.06.2012 №758 свідчить, що Казначейство не є винятком із загального правила, сформульованого у пункті 78 цієї постанови. Розрахунково-касове обслуговування клієнтів здійснюється органами Казначейства на підставі відповідного договору. З огляду на викладене вище саме по собі зобов`язання скаржника перерахувати кошти виключно позивачеві і нікому іншому не може свідчити про те, що Казначейство виконує функції банку, який обслуговує отримувача. Таке перерахування - це послуга, яка надається платнику згідно з умовами відповідного договору. Натомість скаржник є банком, який обслуговує платника (Міністерство юстиції України). Вказане, зокрема, підтверджується обставинами, які встановив суд апеляційної інстанції (пункт 10 цієї постанови). Велика Палата Верховного Суду виснувала, що у даних правовідносинах суд не може застосовувати до скаржника санкції, передбачені абзацом другим пункту 32.2 статті 32 Закону №2346-III. Відповідальність за несвоєчасне виконання платіжних доручень у вигляді пені, яку належить сплатити на користь отримувача (стягувача), не може покладатись на юридичну особу, що здійснює обслуговування рахунка платника, тобто «банк платника» в розумінні Закону №2346-III - Державну казначейську службу України. Разом із цим, Суд зазначає, що позивач не позбавлений можливості відновити свої порушені права в порядку відшкодування шкоди, передбаченому абзацом четвертим пункту 32.2 статті 32 Закону № 2346-III. Велика Палата Верховного суду у постанові від 17.08.2022 у справі №910/10427/19 дійшла висновку, що відповідальність за несвоєчасне виконання платіжних доручень у вигляді пені, яку належить сплатити на користь отримувача (стягувача), не може покладатись на юридичну особу, що здійснює обслуговування рахунка платника, тобто «банк платника» в розумінні Закону № 2346-III. Враховуючи викладене, Велика Палата Верховного Суду відступає від висновку Верховного Суду України, викладеного у постанові від 05.07.2017 у справі №760/11577/15-ц, стосовно можливості поширення на відносини щодо затримки платежу з вини банку відправника - органу Державної казначейської служби України наслідків, передбачених законом для відносин між отримувачем та банком, що обслуговує отримувача (абзац другий пункту 32.2 статті 32 Закону № 2346-III). |
Суддя, секретар ІІ Судової палати
Алла Гудак